zaterdag 1 oktober 2011

Hoogbegaafdheid en Autisme

Bij autisme lijkt er een grote overlapping te zijn met Hoogbegaafdheid. Een hele hoop lijstjes met kenmerken komen op veel punten overeen. De vraag is alleen: “Waardoor ontstaan die 'kenmerken'? ” Komen die daadwerkelijk door eenaangeboren afwijking of komen ze door een vreemd verlopen ontwikkeling. Hoogbegaafde kinderen worden vaak niet begrepen waardoor ze zich dus anders gaan ontwikkelen dan dat ze normaal gedaan zouden hebben. Dit heeft echter niets met autisme te maken.

Overeenkomsten
De overeenkomsten tussen Autisme en Hoogbegaafdheid zijn er velen. Waaronder bijvoorbeeld (als kind) het weinige contact met leeftijdsgenootjes en het willen praten met oudere mensen. Ook zijn mensen met Autisme of Hoogbegaafdheid vaak rustiger en serieuzer dan andere mensen.

Autisten zijn vaak geïnteresseerd in veel details, dan blijven ze de hele tijd over één enkel onderwerp doorvragen omdat ze overal de 'waarom' van willen weten. Ook denken ze vaak na over de kern van zaken en hebben ze veel theorieën over hoe iets in elkaar zou kunnen zitten. Ze kunnen vaak moeilijk over alledaagse dingen praten, terwijl ze veel langer kunnen doorgaan over diepere dingen.

Zowel hoogbegaafden als autisten zijn vaak sterker emotioneel geraakt dan andere mensen en ontwikkelen zich andersom, eerst rationeel en dan emotioneel. Dat betekent dat ze eerst veel gaan denken over dingen als God en de zin van het leven en daarna pas over bv. vriendjes en verkering. Later komt dat vaak wel samen zodat ze rond hun 36e jaar op gelijk niveau met andere mensen zitten.

Ook hebben ze beiden vaak last van verveling, hebben ze meer last van hun eigen problemen (omdat ze daar dieper over nadenken) en zien ze sneller waar dingen fout zijn gelopen.

Verschillen
Maar er zijn ook verschillen te zien tussen een autistisch kind en een hoogbegaafd kind. Allereerst hebben autistische kinderen erg veel moeite met het afwijken van de dagelijkse routine, alle kinderen hebben hier moeite mee maar minder dan een autist. Hoogbegaafden kunnen dit juist makkelijker omdat ze flexibeler zijn.

Het letterlijk nemen van figuurlijk taalgebruik is komt zowel bij autistische kinderen voor als bij hoogbegaafden. Het verschil daartussen is wel dat hoogbegaafden door het letterlijk te nemen, juist laten zien dat ze de dubbelheid snappen. Autistische kinderen snappen die dubbelheid helemaal niet en zullen dus ook oprecht verbaasd opmerken dat een schoen geen neus heeft of een berg geen voet.
Zeer hoge intelligentie en autisme

Er zijn ook echt hoogbegaafde autisten, die hebben vaak een zeer hoog IQ. Soms zelfs hoger dan de testen kunnen meten. Bij hun er een bepaald aspect erg ver ontwikkeld zoals het taal of wiskundig gevoel. De sociale kennis en de sociale vaardigheden blijven vaak ver achter door het autisme. Bij die mensen kan je goed zien dat een combinatie tussen hoogbegaafdheid en autisme mogelijk is. Het is alleen niet gemakkelijk om daarmee te leven. Een hoog IQ is geen garantie voor een goede plaats in de maatschappij.

Omgang met Hoogbegaafde Autisten
Met autisten moet je vooral erg rustig omgaan, het moet in een kamer niet te druk zijn, anders is de autist erg snel afgeleid, dit hangt echter ook af van de mate van het autisme. Ook moeten gewone autisten vaak veel regelmaat hebben in wat ze doen, anders kunnen ze flink in de war raken. Vaak snappen autisten iets na een keer uitleggen niet meteen wat je bedoelt, dan moet je natuurlijk niet boos worden, want autisten worden dan zelf ook boos, en dat kan wel dagen duren voordat dat over is.

Hoogbegaafde Autisten hebben echter wel een iets andere aanpak nodig. Zo hebben hoogbegaafde autisten niet zo'n grote regelmaat nodig als echte "autisten". Het lijkt me wel goed voor hoogbegaafde autisten om hen een rustige omgeving te geven en niet snel boos te worden, want hierdoor kan de hoogbegaafde autist erg van streek raken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten